Nieuwsberichten

jubileum concert
Toegevoegd door: Corenna Mennik
Uitgegeven: 27 september 2023 15:25 uur

Op 7 oktober 2023 is er een bijzonder concert in de Noorderkerk te Nieuw Amsterdam om 20.00 uur.
Op die dag vieren 4 klassieke musici uit Emmen hun jubileumjaar!

Martine Salomons
Sopraan
50 jaar

Gerda van Donk
Viool
60 jaar

Christiaan Thomasius
Cello
70 jaar

Henk Stekelenburg
Orgel
80 jaar

Uiteraard spelen en zingen deze musici zelf mee. Het wordt aangevuld met collega musici en er is speciaal voor dit concert een projectkoor samengesteld.

Het repertoire op dit concert is bijzonder te noemen. Het koor zal met begeleiding van orgel en cello het Motet “Kom Jesu Komm” uitvoeren van de componist Johan Schelle. Deze Johan Schelle was eind zeventiende eeuw cantor van de Thomaskirche in Leipzig. Hij schreef deze compositie n.a.v. het overlijden van de filosoof Jacob Thomasius en werd tijdens de begrafenis uitgevoerd. Laat deze Jacob Thomasius nou een verre voorvader zijn van onze cellist.

Johann Sebastiaan Bach zag en hoorde veel later deze compositie en werkte het verder uit voor twee vierstemmige koren onder dezelfde titel: Komm Jesu Komm bwv 299. Dit dubbelkorige stuk zal deze avond ook worden uitgevoerd door het projectkoor en het instrumentale ensemble.

Tussen de 2 koorstukken in zal er een solocantate worden uitgevoerd door het ensemble en de sopraan. De cantate: Mein Herze schwimmt in blut -bwv 199 is tevens van Johan Sebastiaan Bach.

Wie jarig is trakteert! Daarom is iedereen welkom om dit mooie concert te komen beluisteren! De entree is gratis. Wel wordt na afloop een vrije gift op prijs gesteld voor de onkosten en de musici.

Voor verdere informatie: Martine Salomons 064684832